2.1.2014

Uudenvuodenlupaukset

Perinteisesti uutena vuotena on aika tehä lupauksia ensi vuotta ajatellen. En tiedä, olenko koskaan näihin lupauksiin uskonut aikaisemmin, mutta olen pohtinut muutaman viikon ajan, mitä haluan vuoden 2014 tuovan minulle.

7 Oman fyysisen kunnon parantaminen. Jokaisella, varsinkin naisella, alkaa perinteinen kuntokuuri heti tammikuussa. Itsekin kliseisesti sorrun tähän, mutta tarkoituksena ei ole vain muutaman kuukauden urheilupyrähdystä, vaan löytää uudestaan aktiivinen liikunta ja parempi fyysinen kunto. Itse asiassa tasan vuosi sitten alkoi viiden kuukauden luku-urakka, jonka aikana liikunta jäi erittäin vähäiseksi. Vaikka keväällä aloitankin uudestaan luku-urakan, en halua jättää liikuntaa pois elämästäni. Vaikka pääasiallinen tavoitteeni on fyysisen kunnon parantaminen, haluan muokata kroppaani enemmän mieleisemmäksi, kohtuuden rajoissa tietenkin.

Opiskelupaikan saaminen. Tykkään opiskelusta, ja on tuntunut oudolta, kun ei ollut säännöllistä koulurytmiä lukion jälkeen. Täytyy silti sanoa, että on tuntunut hyvältä, kun on saanu ladata akkuja tulevaa koitosta varten. Yläkoulun ja lukion aikana panosti opiskeluihin, ja ylioppilaskirjoitusten jälkeen olin henkisesti aika kyllästynyt lukemiseen. Tarvitsin yksinkertaisesti taukoa. Nyt olen kuitenkin motivoitunut opiskelemaan, ja haluan päästä yliopiston opiskelemaan.

Sosiaalisesti avoimempi. Olen erittäin ujo, ja minun on vaikea tutusta ihmisiin. Tavoitteena on siis olla sosiaalisesti aktiivisempi ja avoimempi. Olen pohjimmiltani kotihiiri, ja siitä pitäisi päästä eroon.

Ostan vain laatua. Tämä koskee varsinkin vaatteita. Ei enää tekokuituja vaan laadukkaita materiaaleja, vaikka maksaisikin sitten hieman enemmän.

9 Olen spontaanimpi. En mieti tai suunnittele liikaa, vaan meneen fiiliksen mukaan.

Omat lupaukset saattavat olla hieman pinnallisia, mutta en tarvitse ihmeitä saavuttaakseni mielenrauhaa. Tietysti haluan, että minä ja läheiseni pysyvät terveinä, mutta elämää ei voi ennustaa. Itse siihen voi omalla aktiivisuudellaan kuitenkin vaikuttaa. En halua katua kiikkustuolissa ja kysyä, miksen mennyt sinne tai tehnyt sitä. Ihminen on itse oman elämänsä herra, ja toivon pitäväni tästä periaatteesta kiinni tulevaisuudessakin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti